תמיד רצינו להשקיע במטבע המושלם, זה שייקח אותנו-TO THE MOON. כל מטבע או טוקן הוא עולם, ובנוסף ישנם מספר סגנונות השקעה שצריך להתאים לבחירה שלנו, אז מה נכון לעשות, ואיפה אפשר לבדוק את כל המידע? במדריך כאן למטה.

איך בוחרים\חוקרים מטבע דיגיטלי להשקעה.

תמיד רצינו להשקיע במטבע המושלם, זה שייקח אותנו-TO THE MOON. כל מטבע או טוקן הוא עולם, ובנוסף ישנם מספר סגנונות השקעה שצריך להתאים לבחירה שלנו, אז מה נכון לעשות, ואיפה אפשר לבדוק את כל המידע? במדריך כאן למטה.

בתחום המחקר של ההשקעות, הדבר הנכון הוא לעבוד בצורת פרמידה, בפרמידה יש בהתחלה את הבסיס הרחב והחזק, ככה שבשלבים הראשונים של המחקר אנחנו רוצים וצריכים יסודות חזקים שיוכלו לתמוך בנכס לאורך הדרך שלו. בין אם זה מטבע דיגיטלי, טוקן, או מניה, לכל חברה יש מחזור חיים, ותקופות טובות יותר או פחות. לכן היסודות שלה צריכות להיות מוצקים ולא רעועים, אלה הם השלבים אותם נכיר.

וכמו בפרמידה בקומות הגבוהות יותר ניתן כבר לשחק עם הצורה כי יש לנו בסיס חזק כך גם בהשקעות ניתן לשלב כל מיני ניואנסים דקים יותר, להיות יותר גמיש ולשחק קצת עם הכללים.

בואו נבין איפה אנחנו נמצאים.

כשאנחנו ניגשים לאתרים המובילים המרכזיים מידע על מטבעות דיגיטליים,

כמו-coin market cap-או coin geko. אנחנו נראה נתונים מ24 אלף טוקנים

image 26
כמות המטבעות שישנה באתר-coin market cap.

אך האם זוהי באמת כמות המטבעות הקיימת בשוק?

בואו נכיר: הרשת והמטבע של ethereum.

סיפור קטן, היה פעם רק ביטקוין, והוא היה מדהים. ביטקוין מיועד לשמש כאמצעי תשלום, תקראו לו הזהב הדיגיטלי או איך שתרצו.

פתאום באה ethereum, והיא לא רצתה להיות רק אמצעי תשלום. היא רצתה להשתמש בטכנולוגיה המטורפת של ביטקוין לעוד כמה שימושים, בין היתר להפוך את ethereum למקום בו כל מי שירצה יוכל להנפיק טוקן דיגיטלי משלו על בסיס הרשת של ethereum והיא כבר תיתן תבניות נוחות ומוכנות למפתחים שיהיה להם קל.

וכמובן שהטוקן שיונפק על ethereum, לא עובר רשימת סטנדרטים רגולטורית כמו חברה שרוצה להנפיק מניות עוברת. אלא כל מי שחפץ יוכל לעשות זאת, בצורה מבוזרת(ללא שליט המחליט מי כן ומי לא).

בביטקוין הקוד יותר מסורבל ודורש מחקר עצמאי עמוק מאוד, לכן מאוד קשה למפתחים לגשת לפתח על הרשת של הביט, והם מעדיפים את רשת ה-ethereum.

מטבע הדברים אנחנו יוכלים להבין, אם יש בשוק הזה טריליונים של דולרים. וכל אחד יכול להנפיק מטבע, כנראה שיהיו גם הונאות. כנ"ל, בשוק המניות, גם אם כל הבדיקות הרגולטוריות שם הסיפור דומה אבל שונה.

לפני זה, כדאי שנראה כמה מטבעות ישנם על הפרוטוקול העיקרי של רשת ethereum-הנקרא ERC-20.

image 25
כמות הטוקנים על סטנדרט-ERC-20, כ450,000.

450,000 זה המספר, ממש לא כמו שחשבנו שיש. ישנם עוד סטנדרטים חוץ מהERC-20 אך הוא העיקרי. מה אנחנו רוצים להגיד : אם רק בethereum בסטנדרט אחד יש כל כך הרבה, אז צריך להבין שיש עוד רשתות, ועוד סטנדרטים, ועוד הרבה טוקנים.

לכן לא כל טוקן ששמענו\ראינו עליו יהיה רלוונטי, ישנה סדרת בדיקות שחייב לעשות, בכדי להבין האם ההשקעה מצדיקה את הסיכון. ועל זה באנו לכתוב במאמר.

  1. סך המטבעות-Circulating Supply
  2. אז למה כמות המטבעות מעניינת אותנו כמשקיעים?
  3. אינפלציה של מטבעות
  4. האם יש הבדל בין טוקן למטבע
  5. כמה זמן הפרוייקט קיים (וותק משח' תפקיד מצד האמינות בשוק).
  6. סקטורים(תחומים) בשוק המטבעות הדיגיטלים
  7. מהי מטרת המטבע? בשוק ישנם סקטורים של מטבעות, וכל סקטור מחייב התייחסות בהתאם(הרחבה על הסקטורים.)
  8. לא כל מטבע מתאים להשקעה (MEMECOIN- ההדבל בין השקעות-למסחר.)
  9. מה זה להיות משקיע לעומת להיות סוחר?
  10. האם כל נכס מתאים להשקעה?
  11. שווי שוק\Market Cap-מה זה?
  12. נהדר!-מצאנו טוקן שעונה לקריטריונים, איפה קונים אותו?

סך המטבעות-Circulating Supply

לכל מטבע יש כמות מטבעות שניתנת לקנות. בסוף קטע זה נבין למה נתון זה מאוד חשוב לנו.

לביטקוין יש בסך הכל כ-21 מיליון מטבעות, אך לא כולם זמינים לקנייה עדיין.

כרגע יש בסרקולציה (מטבעות זמינים לקנייה) כ19,350,000 מטבעות.

  • איך אנחנו יכולים לראות זאת בקלות? נכנסים ל-coin market cap
  • לוחצים על המטבע הרצוי-במקרה שלנו ביטקוין.
  • ומיד מצד ימין (מוקף באדום בתמונה למטה) יופיעו לנו הנתונים
  • Circulating Supply (סך המטבעות הזמינים לקנייה )
  • max supply ( סך כל המטבעות שעתידים להיווצר)
צילום מסך 2023 05 16 184019 1
צד ימין מוקף בעיגול, הנתונים על סך המטבעות

אז למה כמות המטבעות מעניינת אותנו כמשקיעים?

בישביל להסביר את זה אנחנו נקח דוגמא חיה שכולנו "סובלים ממנה". ממשלת ארה"ב בתקופה של הקורונה החליטה להדפיס כ-25% מסך הדולרים אי פעם יצאו. מה זה אומר? שיש יותר ממשהו (כל דבר לא רק כסף) הכח והערך שלו נשחקים, ואותם 100 דולר שהיו קונים X מוצרים לפני 5 שנים, היום, קונים בהרבה פחות. הליך זה גרר שחיקה של הכסף, אינפלציה, ובעקבותיה העלאות ריבית ששנים העולם לא הרגיש.

אותו תהליך יכול לקרות במטבעות הדיגיטליים.

  • בביטקוין מתוך ה21 מיליון מטבעות שאיי פעם ייווצרו (max supply)
  • יצאו לאוויר כבר מעל 19 מיליון, השתי מיליון מטבעות הנותרים יווצרו לאורך עשרות שנים ארוכות.
  • השחיקה על ערך הכסף היא שולית לחלוטין.

עכשיו ניקח דוגמא למטבע מוכר מאוד שה max supply שלו הוא לא מוגבל. אתם יכולים להבין כבר לבד לאן אנחנו חותרים. תגידו שלום ל-Dogecoin, כןכן, אותו מטבע שמאסק פימפם בלי הפסקה.

אחרי שנכנס לחלונית של הDogecoin באתר coin market cap, נוכל לראות בצד ימין, היכן שרשום המידע לגבי כמות המטבעות ב-Max Supply, שיש סימן כזה, זה אומר שהפרויקט לא הצהיר לגבי סך כמות המטבעות הכוללת, או שצוות האתר לא יכולים לאמת את דיברי הפרויקט.

לכן במטבע סוג זה יש סיכון נוסף שהוא שחיקה של ערך הכסף, מכיוון שיכולים להיווצר עוד ועוד ועוד מטבעות. וכרגע אף אחד לא באמת יודע איך למה ומתי.

אז כלל אצבע שכדאי שתוסיפו לכם כחוק בסיס בפירמידה:

  • לא נכון להשקיע לטווח הארוך במטבע ש-סך המטבעות הזמין, נמוך בהרבה מסך המטבעות שעתיד להיווצר.
  • במידה וכן החלטתם שכן להשקיע מעוד כמה סיבות שמצדיקות זאת, הדבר הנכון הוא לקנות בכמות קטנה שלא תשפיע על התיק הרבה כ3%-6%. ולקחת בחשבון שהשחיקה של הייווצרות המטבעות משפיעה על המחיר, כי מצטרף עוד היצע מטבעות כל הזמן.
  • יש הרבה ניואנסים שאפשר לפרט עליהם, אבל קצרה היריעה מלכתוב.

האם יש הבדל בין טוקן למטבע?

בסוף היום, שתיהם מוצר דיגיטלי מבוסס טכנולוגיית בלוקצ'יין, אך קיים הבדל, והוא יכול להיות מהותי, במיוחד להשקעות.

מטבע- בעל רשת בלוקצ'יין עצמאית.

טוקן- הוא מטבע דיגיטלי שהתשתית שלו היא מבוססת על רשת בלוקצ'יין אחרת, לדוגמא: הטוקן-Shiba Inu, יושב על התשתית של רשת איטריום, שדיברנו עליה בתחילת המדריך.

איפה נוכל לראות נתון זה בקלות?

נכנסים ל-coin market cap, לוחצים על המטבע\הטוקן הרצוי, וממש תחת השם של המטבע\טוקן האתר יכתוב לנו. מצרף מתחת תמונה להמחשה.

image 28
ביטקוין- רשת בלוקצ'יין עצמאית- יופיע כ-COIN.
image 29
Shiba Inu-התשתית שלו היא הרשת של איטריום- יופי כ-TOKEN.

למה זה מעניין אותנו כמשקיעים?

  • אז קודם כל שמדברים על השקעות חושבים על הסיכון.
  • טוקן-הטוקנים יכולים לשמש למגוון מטרות, כולל תשלומים, קניית מוצרים או שירותים דיגיטליים, גישה לשירותים ברשת, ייצוג בעלות בנכסים, ועוד, כל טוקן מגיע עם חוקי פרוטוקול מסוים.
  • נגיד קנינו טוקן מסוים, ואחרי שנה הרשת שעליה הטוקן יושב קורסת, איתה גם הטוקן שלנו. וגם כל באג אחר שיש ברשת יכול להשפיע על הטוקן, לכן יש פה סיכון נוסף שבכלל לא שמים אליו לב.

מטבע-חישבו על המטבע ועל הרשת שמאחוריו כבסיס איתן שיכול לתת מענה לרוב הדרישות של הטוקנים+להיות גם אמצעי תשלום אמין.

  • אם אנחנו נקנה מטבע (רשת בלוקצ'יין עצמאית), מטבע הדברים, ההשקעה שלנו היא בנכס שהוא מבוסס יותר, ויציב יותר. לכן נוכל לתת אחוז חשיפה גדול יותר מתיק ההשקעות שלנו למטבעות, מאשר לטוקנים.
  • עכשיו שאנחנו יודעים שיש הבדל בין טוקן למטבע ואיך כדאי לנו להייתיחס אליהם, אנחנו יכולים לחזק את בסיס הפרמידה שלנו.

כמה זמן המטבע\טוקן קיים?

בתחילת המדריך כבר הבנו שיש הרבה טוקנים ומטבעות.

  • לכן אחד הדברים שמחזקים לנו את הביטחון בהשקעה שלנו הוא כמות הזמן שהנכס פעיל ושורד בשוק.
  • כמובן שיש נכסים שקיימים הרבה זמן אך הם תחת ביקורות קשות, או בהליכים משפטיים לכן כהשקעות לטווח ארוך, אנחנו מתרחקים מהם דווקא.
  • יש לנו מספיק אפשרויות לקנייה, אנחנו לא מחפשים צרות. תמיד תזכרו שאתם קונים נכס מסוים אתם הופכים לשותפים קטנים בחברה, אז למה לקנות חברה שהעסקים שלה לא מתנהלים כראוי?

אז איך אנחנו בודקים זאת? ישנן מספר דרכים( המידע יוכל להיות יותר מדויק) חלקן מצריכות ידע וניסיון. – — ואנחנו נמצאים פה במדריך התחלתי, לכן אנחנו נעזר coinmarketcap.

  • בוחרים במטבע הרצוי–גוללים מטה עד שרואים מצד ימין Price Statistics, לאחר מכן גוללים עוד קצת עד show more, לוחצים, גוללים עוד למטה עד שמגיעים לקטגוריה All Time Low (מחיר נמוך של כל הזמנים**) תחתיה רשום התאריך הרצוי. מצרף תמונות להכוונה מתחת.
צילום מסך 2023 05 16 201936 1
אחרי שגללנו מטה-לוחצים show more בצד ימין-יורדים עד All Time Low
image 30
מתחת ל-All Time Low רשום תאריך.
  • בתמונות שנמצאות מעל אנחנו הצגנו את Ethereum, אחד המטבעות היותר וותיקים בשוק.
  • עכשיו שאתם יודעים איך לבדוק נתון זה, תוכלו להוסיף עוד שכבה בפרמידת ההשקעות שלכם.
  • אני מצדד, האתר הוא מציג מידע אמין, אך ישנם חריגות, בשביל ההתחלה זו דרך קלה ונוחה.

סקטורים(תחומים) בשוק המטבעות הדיגיטלים

קדימון: כמו בעולם ההשקעות המסורתי, ישנן כמה אפיקי השקעה, כמו אנרגיה, בריאות, טכנולוגיה, פיננסים, חברות תעשייה ועוד.. כך גם שוק הקריפטו, מחולק לכמה סוגים של אפיקים נכיר את רובם, וננסה להגדיר מה מתאים להשקעה ומה לא.


מטבעות\כסף– אלה הם מטבעות שמטרתן היא לשמש ככסף, פשוט דיגיטלי. סקטור זה כולל מטבעות מובילים כמו ביטקוין (Bitcoin), ולייטקוין (Litecoin) (גם דוג'קוין מתיימר להיות כזה(: ).

פלטפורמות חכמות: סקטור זה כולל פלטפורמות בלוקצ'יין המאפשרות לפתח ולהפעיל אפליקציות חכמות וחוזים חכמים (smart contracts). לדוגמה: Ethereum היא פלטפורמה חכמה השכיחה ביותר בשוק. נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת הקטגוריה: Smart Contracts Tokens

DeFi-סקטור זה כולל פלטפורמות ויישומים שמתמקדים בשירותים פיננסים דיגיטליים, הכולל שירותים כמו פיקדונות למטבעות דיגיטליים, הלוואות כנגד ביטחונות של מטבעות, ועוד מגוון. נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת קטגוריה: DeFi

NFT ואמנות דיגיטלית: NFT הוא ראשי תיבות של Non-Fungible Tokens, וסקטור זה כולל את השוק של האמנות הדיגיטלית, בין היתר סקטור זה כולל גם קטעי וידאו דיגיטליים, תמונות דיגיטליות ועוד.. נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת קטגוריה: NFT

Metaverse Coins הם מטבעות דיגיטליים שמשמשים כמטבעות פנימיים בתוך עולם וירטואלי מתקדם, בעולם וירטואלי זה, המטבעות מתפקדים כמעין תשלום פנימי שמשמש לרכישת מסחר, שירותים ואפשרויות נוספות בתוך הסביבה הווירטואלית. נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת קטגוריה: Metaverse

MEMECOIN: אני יקרא לו סקטור החרטות, טוקנים שמונפקים בסקטור זה מטרתם היא בעיקר לתפוס וויראליות ברשת, בעקבות בדיחות סאטירות או סתם שטויות וגימיקים שיכולים לתפוס ברשת, דוגמאות לטוקנים נפוצים: Dogecoin, Shiba Inu, וכמובן הלהיט התורן-Pepe, נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת קטגוריה: MEME COIN.

  • התנועות בסקטור MEME COIN קיצוניות בכל קנה מידה. מיועד למסחר קצר טווח, פחות מתאים להשקעות, ולסוחר הלא מיומן.

Stablecoin סקטור זה מכיל מטבעות שמטרתם, היא לחקות תנועה של מטבע קיים אחר לדוגמא USDT- מייצג את הדולר האמריקאי, סקטור זה לא מיועד להשקעות. נוכל לראות באתר עוד מטבעות מסוג זה תחת קטגוריה: Stablecoin.

היכן אנחנו רואים את הסקטורים?

נכנסים לדף הבית של coin market cap ולוחצים על Categories, שם נקבל רשימה ארוכה של קטגוריות, אנחנו לא צריכים את כולה.

גוללים מטה עד אשר רואים את הקטגוריות הרצויות, מכיוון שסדר הקטגוריות משתנה באופן יומי, אתם תצטרכו לגלול לבד.

בכל אופן אני השארתי לכם קישור לכל אחת מהקטגוריות בפירוט למעלה (:

image 31
לוחצים על-Categories.

מה זה להיות משקיע לעומת להיות סוחר?

לפני שאנחנו נראה לכם את הרשימה שמאפיינת כל אחד מהסגנונות, אתם תופתעו לגלות שיש המון הבדלים בין המשקיע לסוחר! שתיהם יכולים לקנות את אותו הנכס ואפילו באותו הזמן, אבל המטרות והערכות והניתוחים שהם עשו שונים לחלוטין! איך זה יכול להיות? מיד נסביר

נתחיל במשקיע.

המשקיע- מעוניין להיות חלק ממוצר\חברה, מכיוון שהוא מאמין בפעילות העסקית של החברה, המשקיע מאמין שבשנים הבאות החברה תמשיך לצמוח ולגדול ולהכניס עוד כסף וערך לעולם, ועל ידי קניית המטבע\מנייה\אג"ח, של החברה הוא יוכל לקבל תגמול במידה והחברה תגדל.

  • הכלי נשק של המשקיע הוא ניתוח SWOT של החברה, הנה כמה כללי יסוד, מה המוצר?, מי המתחרים של החברה?, מה מנועי הצמיחה העתיידים?, ומי הם אנשי המפתח בחברה?. זה אומר שאת המשקיע הגרפים פחות מעניינים! אחרי הניתוח המלא שעשה לחברה, הוא ייגש לגרף אולי רק כדי לתזמן כניסה ולהציב פקודות לקנייה.
  • ירידות או עליות חדות בנכס של המשקיע לא מרגשות אותו, הוא מאמין שהחברה תתגבר על האתגרים שיוצבו לפניה בדרך, ואם קרה אירוע נקודתי שמשפיע על החברה, הזמן, וצוות החברה יצליחו לפתור אותו. למשקיע אין סטופים(קטיעת הפסד), ובדרך כלל גם אין פקודות למימוש ברווח, אולי רק אחרי שהוא כבר מיצה את ההשקעה.
  • ככל שהמשקיע ייכנס במצב של פיתוח מוקדם או סטארט-אפ וכו.. הוא מסתכן יותר מכיוון שהעתיד עדיין פחות ברור, יש משקיעים סולידיים שבדרך-כלל ייחשפו לנכסים "כבדים" כמו זהב, אגחים של ממשלות, מדדים חזקים, בדר"כ, זה סגנון המאפיין תיקי ענק של מילארדים ויותר. ויש משקיעים שהם יותר בגדר "אוהבי סיכון", ויחפשו הרפתקאות כמו סטרטאפים, הנפקות של חברות, וטוקנים משוגעים. גם אלה "אוהבי הסיכון", לא שמים את כל הכסף והולכים לישון, הם מנהלים את התיק שלהם בהתאם, ונותנים אחוז חשיפה קטן לכל נכס כזה.

הסוחר

  • טווח הזמן שהסוחר עובד בו הוא דקות-שעות (הסוחר היומי האגרסיבי) סוחר סווינג ימים עד חודשיים.
  • כלי הנשק של הסוחר האגרסיבי מבוסס ניתוח טכני (גרפים), יכול להיות שהסוחר האגרסיבי יבחר לסחור בגלל הודעה כלכלית, אבל זה רק יהיה המנוע של העסקה שלו, את השאר הגרף יצרך לספר לו.
  • סוחר לא נכנס לעיסקה בלי להבין איפה נקודות היציאה (לעומת המשקיע), במסחר קצר בדר"כ עובדים עם מינופים גבוהים, ולהיות בלי סטופ, יכול לגרור שריפה של החשבון מהר מאוד.
  • את הסוחר לא מעניינת הנהלת החברה, מעניין אותו התנהגות הנכס מבחינת ביצועים כמו תנודתיות, סקטור הנכס, מחזורי מסחר, ואינדיקטורים.
  • מטרת הסוחר היא להכות את המדדים ואת תשואת המשקיע, בניכויי דברים כמו עמלות מסחר, זמן שהושקע, ומיסים. מסחר דורש למידה מוקדמת!

האם כל נכס מתאים להשקעה?

בכותרת שמעלינו, מפורטים הכללים של המשקיע, לפי אותם כללים אתם כבר יכולים להבין שמטבעות מסוג-MEMECOIN, שנוצרו כבדיחה ואין להם באמת מוצר, הם לא מתאימים להשקעה. נכסים מסוג זה נראים ספקולטיביים, מכיוון ששחקנים שוק כבדים( כרישים וכו..) מבצעים בהם מניפולציות והטעיות. לכן נכסים ספקולטיביים מתאימים אך ורק מסחר אגרסיבי של סוחר מיומן.

שווי שוק\Market Cap-מה זה?

שווי השוק (Market Capitalization) הוא מדד המשמש למדידת הגודל והערך הכלכלי של מטבע דיגיטלי או כל כלי פיננסי אחר.

  • את שווי השוק מחשבים כך:
  • סכום המטבעות הקיימים במערכת כפול המחיר הנוכחי של המטבע.
  • דוגמא: לביטקוין יש כרגע 19,376,081 מטבעות- כפול 26,670***(מחיר נוכחי) =516,760,080,270 מילארד דולר.
  • אל דאגה אנחנו לא צריכים לחשב זאת, באתר coinmarketcap נתון זה יופיע לנו בקלות.
צילום מסך 2023 05 17 173427 1
באמצע העמוד, תחת המחיר, יופיע הנתון שמציג את שווי השוק\Market Cap.

למה שווי השוק משמש אותנו?

ככל אצבע, ככל שהשווי שוק של נכס גדול יותר, הוא מעיד על "האימוץ" הגדול יותר של הנכס. לכן כתפיסה התחלתית לפחות, זה יכול לתת לנו חיזוק קטן לזה שההשקעה בו היא פחות מסוכנת.

מנגד, אם אנחנו מחפשים "אטרקציה" (טוקן שיכול לעשות עשרות אלפי אחוזים בפרק זמן קצר). אנחנו לא נמצא אותם ברשימה של המטבעות בעלי השווי שוק הגבוהה. מכיוון שהם כבר מבוססים, מוכרים, וגדולים הרבה יותר. אך למטבעות בעלי השווי שוק הגבוהה, נוכל להיחשף באחוז גדול יותר מהתיק שלנו, לעומת טוקן עם שווי שוק נמוך.

-בדף הבית באתר coinmarketcap, יופיעו רשימת המטבעות, לפי סדר גודל שווי השוק שלהם.

image 32
בחץ האדום-שווי השוק, בעיגולים האדומים מצד שמאל-מופיע שמות המטבעות לפי סדר גודל השווי שוק.
  • זכרו ששילוב של, הבנה מאיזה סקטור המטבע+גודל שווי שוק+הבנת אינפלציית המטבעות= מתחיל להווה בסיס איתן להשקעה שלנו.(כל הנ"ל דיברנו בכתבה ועוד..).
    • קחו לכם כלל אצבע שמתאים לתקופה הנוכחית-
    • מטבע מעל 100 מיליארד $ = מפלצת ענקית
    • מטבע מעל 10 מיליארד $ = מעמד של כבוד
    • מטבע מעל 1 מיליארד $ = יוניקוין (:
    • מטבע מעל 250 מיליון $ = שואף לגדולות-ואיתם הסכנות
    • מתחת אנחנו נכנסים לזירה הספקולטיבית שדיברנו עליה לפני.

שמעתי\ראיתי בפורומים\סיפרו לי\ על מטבע מסוים איך אני בודק עליו מידע?

כל עולם הקריפטו מתנהל ברשת, וישנן כמויות עצמות של מידע אמין, וכוזב, שמסתובב לו ברשת, החל מהרשתות החברתיות המוכרות, ועד לפורומים לא חוקיים של הונאות, אתרי חדשות, מידע, פרומים של מתכנתים ועוד.. בשביל לסנכרן בין כל זה צריך זמן, ידע, והמון ניסיון לדעת לסנן מה כן ומה לא.

אנחנו בB4F, קיבצנו עבורכם כמה מהכלים הכי פרקטיים שניתן לקבל רקע על המטבע די בקלות.

  • באתר coinmarketcap שהספקנו להכיר מקרוב, נכנסים למטבע הרצוי, לצורך הדוגמא-ביטקוין-גוללים מטה עד מתחת לגרף-שם יופיע לנו-What Is Bitcoin (BTC)?
  • שם נוכל לראות הסבר על המטבע, צוות המפתחים, כמה זמן הוא פעיל, מה התחום אליו משתייך המטבע, אירועים משמעותיים בדרך. ועוד..
  • ככל שהמטבע יותר גדול ו-וותיק יהיה עליו מידע רב יותר, וכן להפך.
  • ניתן לתת לCHAT-GPT לתרגם את המידע. ואף לשאול אותה על מילים לא מובנות!
image 35
בוחרים במטבע הרצוי, גוללים מטה, תחת הגרף, תופיע לשונית-What Is Bitcoin (BTC)?, שם יהיה המידע.

ישנה עוד דרך למי שרוצה להעמיק יותר.

בחרנו במטבע הרצוי לצורך הדוגמא: Ethereum. בצד שמאל של העמוד ממש תחת הכותרת עם שם המטבע, יופיעו לנו לשוניות עם קישורים לאתרים כמו:

  • הדפדפן (Explorers) של הרשת
  • רשתות חברתיות בהן הקהילה מתעדכנת כמו : טוויטר, רדיט, טלגרם, אתרים למפתחים ועוד..
  • "המסמך הלבן" שמציג את מטרת הפרויקט: Whitepaper
image 36
איך בוחריםחוקרים מטבע דיגיטלי להשקעה. 19

נהדר!-מצאנו טוקן שעונה לקריטריונים, איפה קונים אותו?

אז כמובן, שלא כזה מהר קופצים למים וישנם עוד ניתוחים והערכות שעושים. במידה וכן הגעתם אל היעד, אתם נכנסים לאתר coinmarketcap לוחצים על המטבע הרצוי— גוללים מטה עד שתראו לשונית עם שם המטבע** והמילה MARKETS.

דוגמא: Monero Markets, מתחת יופיעו רשימת הבורסות בהן המטבע נסחר.

image 33
לאחר שבחרנו את המטבע, גוללים מטה.
image 34
עד שמגיעים ללשונית הנ"ל. בעיגולים האדומים משמאל מוקפים הבורסות. בעיגול למטה ניתן לראות עוד בורסות.

בפינת האקסטרים שלנו: טוקנים בעלי שווי שוק נמוך (תחת-250M)

היתרונות והחסרונות.

  • נתחיל בדבר הכי פשוט, R\R, פוטנציאל הרווח אל מול פוטנציאל ההפסד:
    • מבחינת רווח, הרווח בטוקנים כאלה יכול להיות "אין סופי" מה זה אומר אין סופי?. קחו כדוגמא למשל את הטוקניפ שמוכרים לכולנו: SOL, או אפילו טוקן ספקולטיבי מסוג MEME-COIN ה-SHIBAINU.
    • גודל התנועה באחוזים שהם עשו כל כך גדול, שאין סיכוי שאם היה לכם שם אפילו 100$ לא הייתם ממשים את האחזקות שלכם לפני שהטוקן היה מגיע לשיא.. בקיצור פחות דיבורים ויותר תמונות!

הטוקן SOL בשנה אחת 25,000%.

SHIBA INU

הטוקן שיבא משווי שוק אפסי- עלה ל45 מיליארד $. בשיאו היה בין הטופ 10 מטבעות.
הטוקן שיבא משווי שוק אפסי- עלה ל45 מיליארד $. בשיאו היה בין הטופ 10 מטבעות.
העלייה של הטוקן שיבא מהתחתית שלו באחוזים.
העלייה של הטוקן שיבא מהתחתית שלו באחוזים.
  • אכן, אתם רואים נכון, 9 מיליון אחוז!
  • המאמצים המוקדמים של הטוקן, הרוויחו בענק!

אבל צריך לזכור, הם אלה שקנו אותו בזמן שהוא היה שווה כלום, סתם בדיחה חסרת משמעות, למעשה אז לקנות אותו היה שווה ל-"לזרוק את הכסף לפח" רק שמקרה של שיבא זה פח שמוציא יהלומים!

אבל רגע, להשתגע בשוק הזה, זה מהלך שגוי ולא ריווחי, נקפוץ לסיכון.

  • הסיכון או גודל ההפסד.
    • אספר לכם סיפור, אם מחר אני יגיד לכם שביטקוין ירד 70%, כמה באמת סיכויים יש שכזה דבר יקרה? כמעט ואין.
    • אבל בטוקנים בעלי שווי שור נמוך, התמונה משתנה, ישנם סיכונים שפשוט לא נמצאים במטבע כמו ביטקוין. כמו נזילות בבורסות או השתלטות גורם ריכוזי מיד נרחיב.
    • אנחנו מדברים על הסיכון באחוזים, אז כשבוחרים טוקן בעל שווי שוק קטן להשקעה, כדאי להבין שהתנודות כנראה יהיו מאוד קיצוניות לשתי הצדדים, ו20% למעלה או למטה זה דבר שבשגרה.
    • לכן קנייה של טוקן כזה מחייבת "רכישה במנות" נרחיב בהמשך.

מהם הסיכונים שיש בקניית טוקן כזה?

כמו שכבר הבנתם, הטוקנים הגדולים והמוכרים האלה ועוד רבים, פעם היו קטנים מאוד. וכמו כל דבר בתחילת הדרך האי וודאות הרבה יותר גדולה, ואיתה הסיכונים. אז הכנו לכם רשימה שתעזור לנו להסתכל בלבן של העיניים לטוקנים הללו.

  • אבטחה\וותק- מכיוון שרוב הטוקנים, לא עברו דרך ארוכה, והם לא מוכרים, האלמנט של האמינות בצוות הפיתוח חסר! והם למעשה הלב של הפרוייקט.
  • נזילות-בתחילת הדרך רוב הטוקנים מונפקים על אחת מרשתות הבלוקצ'יין הגדולות ורק דרך הבורסות הלא מבוזרות שלהם ניתן לרכוש אותם. עד שהם צוברים תאוצה לוקח זמן, והמסחר בין הקונים למוכרים הוא לא רציף!
  • בנוסף אין עושי שוק (MARKET MAKER) שמסדרים את המסחר. לכן קנייה בשער יציג יכולה להוביל אותנו למוכר שיושב במחיר של עשרות אחוזים גבוהה יותר! מושג זה נקרא "החלקה" באנגלית "SLIPPAGE". שהחלקה קוראת אנחנו נקבל את הטוקן במחיר שלא רצינו. כנ"ל גם במכירה
  • אינפלציית מטבעות-לרוב בוטקן,פרוייקט בתחילת הדרך עדיין רוב המטבעות לא יצאו אל השוק. זה אומר שאנחנו חשופים לאינפלציית מטבעות! חלק יותר או פחות אבל כדאי לבדוק.
  • סכנת הונאה– ישנם כל מיני חכמולוגים, שרוצים לגנוב את הציבור, והם מזייפים הכל מעלים אתר, צוות פיתוח, מפת דרכים וכו.. אבל תחת מכסה המנוע אין כלום! דבר זה יכול לקרות ביוחד ככל שמתעסקים אם טוקן בעל שווי שוק נמוך יותר.

כללי אצבע להתנהלות עם טוקנים קטנים

  1. לעולם לא להשקיע אחוז גודל מתיק ההשקעה שלכם, ככל שהטוקן יותר קטן ואין לכם עליו הרבה מידע, ככה צריך להוריד את אחוז החשיפה.
  2. ידע = כסף. הניסיון והמחקר שלכם עם הזמן יתגמל אותכם, ויראה לכם היכן כדאי להסתכן והיכן יש יותר מידי תמרורי אזהרה.
  3. הסיכויים לפגוע בטוקנים שמתפוצצים לשמיים עולים, כשיש מחזוריות שוק שוורית כמו: שנת 2020-2021 או 2017-2018.
עיצוב ללא שם 95
איך בוחריםחוקרים מטבע דיגיטלי להשקעה. 20

מה צריך לבדוק לפני שקונים טוקן מסוג זה

  1. חקירת הפרויקט– כדאי להתחיל על ידי קריאת ה-Whitepaper של הפרויקט, המסמך הזה מתאר בפרטים את המטרות, התכנית והטכנולוגיה של הפרויקט. אם אתם לא מבינים משהו, כדאי לחפש מידע נוסף או לשאול בקהילות מקוונות של הקריפטו.
  2. הבנת הרציונל\הבעיה: מה הבעיה שהפרויקט מנסה לפתור? האם זה משהו שצריך להיות פתור? האם הבעיה קיימת באמת, ואם כן, האם הפרויקט מציע פתרון יעיל?
  3. חקירת הצוות: מי הם האנשים שמאחורי הפרויקט? האם יש להם ניסיון בתחום? האם הם היו מעורבים בפרויקטים אחרים שהצליחו או נכשלו? האם הם נמצאים בתוך או מחוץ למערכת הקריפטו?
  4. מוצר פעיל: האם הפרויקט כבר יש מוצר פעיל שאנשים משתמשים בו? האם המוצר בפיתוח או שהוא רק רעיון כרגע?
  5. הגדרת ציפיות ריאליסטיות: אל תצפו להפוך למיליונר תוך לילה. השקעות משמעותיות מצריכות זמן ומחקר רב. ולפעמים המזל מגיע גם לבורים.
  6. חקירת המרכזים הפיננסיים: זה חשוב להבין מה המטרות הכלכליות של הפרויקט, איך הם מתכננים להגדיל את הערך של הטוקן ומהם מקורות ההכנסה שלהם.
  7. קהל המשתמשים: האם יש לפרויקט קהל משתמשים פעיל? האם יש קהל משתמשים פוטנציאלי? חקור את הקהל המיועד של הטוקן, כמה אנשים עשויים להשתמש בו ואיזה פתרון הוא מציע להם.
  8. גיוון הפורטפוליו שלך: לא משנה כמה אתה מאמין בטוקן מסוים, אתה לא צריך להשקיע בו את כל כספך. זה חשוב לגיוון את הפורטפוליו שלך כדי למזער את הסיכון.
  9. המעקב אחרי החדשות: תשאר מעודכן בכל החדשות החדשות שקשורות לטוקן. הצטרף לרשימת התפוצה שלהם, עקוב אחריהם במדיה החברתית והצטרף לקבוצת הדיסקורד או הטלגרם שלהם.

קנייה במנות.

– לחבה הוותיקים יותר שבנינו, אחת הדרכים החכמות יותר לרכישת טוקנים קטנים ומסוכנים היא קנייה במנות. למה?

  1. במידה וטעיתי בבחירה ומדובר ההונאה או סקאם לא נחשפתי בכמות מלאה
  2. במקרה והמחיר יורד בחדות בשבועות שלאחר שרכשתי את הטוקן אני יכול לקבל אחלה הזדמנות להוסיף כמות, מבלי לחרוג מאחוז החשיפה מהתיק שהקצתי לטוקן הזה. אגב צריך גם להכין תוכנית למקרה והטוקן עולה מתי ובאיזה תנאים אני יוסיף במחיר גבוה יותר.
  3. קנייה במנות על פני זמן מנטרלת את אפקט הפומו וההתלהבות, לא הולכים להתעשר, אלא עכשיו עושים עסקה חכמה, מסוכנת, שבפוטנציאל יכולה להניב תשואות שחולמים עליהם.
  4. בסכומים קטנים, קנייה במנות יכולה להיות בעיה, מכיוון שהעמלות בבורסות המבוזרות גבוהות, לתוי בעומס על הרשת.
  • מקווים שהחכמתם, לעוד מדריכים שתירצו לקרוא אתכם רשמו לנו בתגובות למטה!

לחץ-לקריאת המאמר-כמה הרוויחו כורי הביטקוין

קיבלתם ערך מהמאמר?
שתפו גם חברים:

אם גם אתה רוצה לקרוא את השוק כמו ספר פתוח אני מזמין אותך למחזור הקרוב של תוכנית הליווי שלנו

ניווט מאמרים

כתבו לנו מה דעתכם

4 תגובות

  1. תודה דניאל, פצצת ידע למתחילים כתוב בשפה קלילה ונעימה לקריאה שאפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

חדשות טובות לשוק הקריפטו: בית הנבחרים של ארה"ב שוקל חקיקה להבהרת רגולציה בתחום הנכסים הדיגיטליים

בית הנבחרים של ארצות הברית שוקל חקיקה חשובה בשם חוק FIT21, שמטרתה להבהיר את הרגולציה בתחום הנכסים הדיגיטליים, כולל מטבעות קריפטו. החוק צפוי להוביל לבהירות

קרא עוד »

קצת על Bit4Futures

אנחנו כאן כדי ללמד אתכם לעומק ובהרחבה ברמה הגבוהה ביותר לדעת להרוויח באמצעות טכניקות ואסטרטגיות מסחר שפיתחתנו בשנים האחרונות.

אתם לא תתעשרו מהר זה בטוח! אבל לאט לאט זה אכן יקרה, כי דניאל בן אבו וצוות מוחות מהחזקים בישראל עושים הכל על מנת להעניק לכם ידע מורחב ויעיל על מסחר במטבעות דיגיטליים, ניתוח טכני בצורה עמוקה ביותר, ושיטות מטורפות שלא חשבתם עליהם.

אנחנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ כדי להישאר מעודכנים בכל מה שקשור לעולם הקריפטו ולקבל עוד תוכן איכותי, סקירות מטבעות וניתוחי עסקאות עוד לפני שאנחנו נכנסים לעסקה!

להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ החינמית שלנו ומעקב ברשתות לחצו על האייקונים

תעשה עוקב בעמוד האינסטגרם של Bit4Future כדי להישאר תמיד מעודכן בכל מה שקשור לקריפטו ושוק ההון:

כל יום אני וצוות האנליסטים שלי מעלים לשם תוכן חדש ואקסקלוסיבי עם המון המון ערך שאין בשום מקום אחר! חדשות שוק, עדכונים, ניתוחי עסקאות, טיפים לסוחרים, מדריכים מיוחדים לסוחרים ועוד המון ידע איכותי.

הצטרף עכשיו לקבוצת הווצאפ הבלעדית שלנו בה אני והצוות אנליסטים שלי שולחים את העסקאות והניתוחים על המטבעות שאנחנו סוחרים בהם
(לא המלצה למסחר):

הירשמו לנויזלטר שלנו וקבלו חדשות, ניתוחים ועדכונים חמים לפני כולם!

בהרשמה לניוזלטר אני מאשר קבלת דיוור מ Bit4Futures. אנחנו מבטיחים לשלוח רק תכנים איכותיים עם הרבה ערך!